Transparantie in de maakindustrie: “Eindhoven loopt nog steeds voorop”
“Kennis delen is in de maakindustrie belangrijk, we willen klanten betrekken bij ontwikkelingen in onze productie. Andersom is het ook belangrijk dat onze vakmensen begrijpen waarom een bepaalde specificatie door een klant gevraagd wordt, waarom iets helemaal schoon moet zijn bijvoorbeeld.”
Dirk Dona is directeur van de divisie Precision Parts van de Settels Savenije Group, voorheen bekend als Bakker Fijnmetaal. Hij vertaalt de wensen van de klant naar zijn collega’s: “Als klanten een bepaald niveau van ‘cleanliness’ willen, is het belangrijk om te weten waarom dat niveau nodig is. Dan beseffen onze collega’s waarom ze bijvoorbeeld handschoenen moeten dragen. Door de hele keten transparant te maken, maak je de kwaliteit van de hele productlevenscyclus hoger. Dat proberen we samen met de klant te doen, mits ze dat willen.”
Hoe reageren klanten meestal op die transparantie?
“Klanten reageren vrijwel altijd positief op ons voorstel om kennis te delen, het verschil is dat de ene OEM’er er méér mee kan dan de andere. De medische sector is bijvoorbeeld vrij gesloten, daar valt vaak weinig meer aan de processen te veranderen. Je merkt wel dat goede voorbeelden altijd boven komen drijven als je de koppen bij elkaar steekt, op lange termijn zal het dus voor alle partijen interessant zijn. Niemand bezit immers alle kennis, je moet samenwerken. Ook over grenzen heen.”
“De helft van onze omzet komt van buiten Nederland, daar merk je dat er anders gedacht wordt over transparantie en kennis delen. Daar moet je mee leren omgaan en je op aanpassen. Maar je merkt dat de hele wereld wel steeds transparanter wordt, hele geheime projecten daargelaten. Maar in Nederland zijn we wel heel goed in kennis delen, zeker in de Brainport-regio.”
“We zitten sinds kort als Settels Savenije Group volledig op Strijp-T, daar ben ik wel trots op. Ik kom zelf uit het Philips-nest, vanuit school gingen we op bezoek bij de glasfabriek op Strijp-T, het voelt magisch dat we daar nu naast zitten en weer iets op mogen bouwen. Mijn technische achtergrond komt goed van pas in deze smeltkroes van culturen en expertises.”
Wat is je achtergrond?
“Ik ben van oorsprong werktuigbouwer, maar heb het altijd erg leuk gevonden om op het scheidsvlak te zitten van techniek en commercie. In onze markt is het belangrijk dat je met klanten ook over technische onderwerpen kunt praten. Dat vind ik ook leuk, ik ben altijd met techniek bezig geweest, en ook met klanten. Ik wil goed begrijpen wat hun uitdaging of probleem is, dat vertalen naar onze productie en er samen een prima boterham aan verdienen.”
“Maar ik wil ook nieuwe werelden ontdekken aan de technische kant, ik ben altijd iets méér techneut dan vertegenwoordiger, het liefst denk ik ‘out of the box’. Ik vroeg me laatst bijvoorbeeld af waarom wij als maakindustrie niet een soort bol.com zouden kunnen zijn, binnen 24 uur leveren. In plaatwerk zie je dat al, maar zeker omdat we werken met een kleine groep vaste OEM-klanten zou je goed moeten kunnen voorspellen wat hun behoefte is. Zo nadenken vanuit sales-perspectief vind ik erg interessant, waar staan we over vijf jaar? Daar wil ik met mijn klanten graag over praten.”